Ptah
2008.06.24. 21:50
17
Memphisz fistene, mint a Memphiszi Teolgia vilgteremt istene tbb szempontbl is rdekes tagja az egyiptomi pantheonnak. Azon kivteles istenek kz tartozik, akiknek nincs llati alakjuk. Kk "szsipkban" lldogl mmiaknt szoks brzolni, kezben sszefogott dzsed-oszloppal, wasz-jogarral ankh-hal - a hrom szimblumot idnknt egyetlen jogarr kombinltk ssze a ksbbi korokban. Alakjt idnknt knny sszetveszteni Honszuval, m Ptah nem visel ms fejdszt, mg Honszut gyermektinccsel s nha Thothoz hasonl holdas fejdsszel szoktk brzolni. Trisznak a falakja, felesge Szahmet, a flelmetes, ketts termszet, oroszlnfej istenn, fiuk a ltuszkorons Nofertum.
Ptah tisztelete legalbbis egyids Memphisszel s az egyestett birodalommal. Mg a vros egyik nevben is megtallhat: Hut-ka-Ptah jelentse: "Ptah lelknek hza". Els brzolsa egy I. dinasztia idejbl val kednyen kerlt el - Flinders Petrie Tarkhan mellett tallta, Memphisztl dlre. Ez a dli irny szinte szimbolikus is lehetne, ugyanis Ptah memphiszi temploma a vros faltl dlre llt - innen ered Ptah egyik lland jelzje, a "faltl dlre lev". Ptahot a kzmvesek s mvszetek isteneknt is tiszteltk, ennek jell fpapja a "nagy, a kzmvesek vezetje" cmet viselte. Kultusza trben s idben egyarnt elterjedt volt a Kt Orszgban.
Tisztelete mindig nagy slyt kapott. Szokarisz, a memphiszi nekropolisz oltalmazja (kinek emlkt Szakkara a nevben is rzi) egy id utn beleolvadt alakjba, majd Ozrisszel kerlt szorosabb sszefggsbe, tbbek kztt az pisz-bikk kapcsn. Ennek ellenre elkerlte a teljes azonostst - ebben is a ritka kivtelek kz tartozik.
Magnak a Memphiszi Teolginak fennmaradsa is rdekes trtnet. Szvege szerint egy srgi, fregrgta papiruszon talltk Sabaka fra idejn, s, hogy a pusztulstl megvjk, kbe vstk. (Megmaradt tredke a British Museum-ban tallhat.) Ezzel a frgek dolgt jcskn megneheztettk, de korunk kutatit is. Nem lehet tudni ugyanis, hogy a rgi korokat nagyra becsl, a rgi iratok nyelvt jl ismer s gyesen utnz idszakban nem csak a nagyobb nyomatk kedvrt hivatkoztak-e az birodalmi skre. Ez akkoriban ugyanis szinte divatt vlt!
Ptah s a Memphiszi Teolgia rdekes ellentmondsban ll Atummal s a hozz kapcsold teremtsmtosszal. (Teremtsmtoszokban ugyanis az egyiptomiak nem szenvedtek hinyt!) A teremt aktus Ptahnl pusztn szellemi, mg Atumnl az anyag az elsdleges. Atum nnemzssel teremtette a vilgot, Ptah viszont a gondolat s a sz erejvel. Az egyiptomi felfogs szerint a "valsg" ltrehozshoz az kellett, hogy a szv kigondolja s a szj kimondja azt, ami megvalsul. Az els ahhoz, hogy, mint idea megjelenhessen, a msodik azrt, hogy az idea valsgg vlhasson. (Ez az eszme visszacseng a mai ezoterikus gondolkodsban is!) Ptah a teremtskor - az egyiptomiak gy hvjk: az els alkalom - nem csak a vilgot hozta ltre, hanem az isteneket s azok alakjt, szentlyeit, ritulit is:
"Ptah elgedett volt, minekutn megteremtett minden dolgot s minden isteni szt. Megalkotta az isteneket, ltrehozta a vrosokat, kijellte a kerleteket (nomoszokat). Elhelyezte az isteneket szentlyeikbe, elrendelte ldozataikat, szentlyeiket megalaptvn. Olyann tette a testket, hogy szvk elgedett legyen."
(Kkosy Lszl fordtsa)
Az anyag s a szellem vilgnzete ll itt szemben egymssal! Szembenllsuk azonban megmaradt a hitvita szintjn, nem vont magval tnyleges sszetkzst, vallshbort.
A sz, a nv teremt erejnek egyiptomi mtosza nem egyedlll elkpzels az korban. Az akkd (babiloni) teremts-eposz (Enma elis) kezdete is erre utal:
"Midn fnt az g nevetlen,
S alant a fld szintazonkpp;
(...)
Nem volt szrazfld se, vz se,
s egyike sem az isteneknek,
nv nlkl szunnyadott a sors is".
(Rkos Sndor fordtsa)
|
De utalhatunk Mzes els knyvre is: "Kezdetben vala az Ige" - lltja az szvetsg, st Isten teremt ereje gy nyilvnul meg: "Legyen vilgossg!" Nos, lett is... Az mr azonban ms krds, hogy li (az szvetsg teremt istene), vagy Ptah volt-e vilgteremtsben sikeresebb. Azt hiszem, ezt mindenkinek magnak kell eldntenie. :o)
HoremWeb

|