Khepera (ms nven Khepri vagy Kheper) a legsibb egyiptomi istenek egyike. Igen keveset tudunk rla, kultusza nagyon nehezen rhet nyomon az egyiptomi vallsban. Szvegekben s brzolsokon tallkozhatunk vele, de templomrl se tudunk, s mitolgiai szerepe sem tisztzott.
Funkcijnak kt dimenzija szorosan sszefgg egymssal. Egyfell a teremts szimbluma, az nmagbl keletkez ltez. Neve teljes alakjban (Khepera Kheper-Dzsesef) azt jelenti "Aki nmagt Teremti", "Aki nmagbl Keletkezik" (a kheper sz jelentse: trtnni, keletkezni, teremteni, vlni valamiv). Legtbbszr szkarabeuszknt brzoljk, vagy szkarabeusz-fej emberknt, esetleg teljesen antropomorf alakban, szkarabeusz-szimblummal a feje fltt. A szkarabeusz szles krben ismert egyiptomi szimblum, de jelentsvel csak kevesen vannak tisztban. Felmerl a krds, hogy mi kti ssze a teremt istent a ganajtr bogrral. A vlaszt a szkarabeusz szaporodsi szoksaiban kell keresnnk. A bogr petit a grgetett rgbe helyezi s az j egyed teljes fejldsi peridusn keresztl ott is marad. A rgbl mr a kifejlett bogr bjik el. Az egyiptomiak ebbl annyit lttak, hogy a szkarabeusz lettelen anyagbl vlik lv, illetve letet teremt az lettelen anyagbl. gy vlt szimblumv az nmagbl keletkez letnek, a teremtsnek s a megjulsnak.
A megjulshoz kapcsoldik szerepnek msik vonatkozsa, mely a naphoz s R-hez, a napistenhez kti. Eszerint Khepera a nap gi tjnak egyik stdiumt jelkpezi, a felkel napot, a megjult, megfiatalodott, jjledt Rt. Erre a szerepre utal IV. Thotmesz sztlje, mely a gzai Nagy Szfinx mells mancsai kztt ll. A felirat szerint Khepera a gzai nekropolisz rzje s a Szfinx nem ms, mint az srja. A Nagy Szfinx kelet fel nz, a felkel napot kmleli vezredek ta. Arra a pontra szegezi tekintett, ahol Khepera minden reggel feltnik. IV. Thotmesz a hallhatatlansg isteneknt is utal r ( ld. Idzetek).
Boleslaw Prus "A fra" cm knyvben hadsereget trtenek le a kijellt vonulsi trl s egy let munkjval kisott csatornt temetnek be azrt, hogy elkerljenek egy szkarabeuszt, melyet egy katona az ton ltott. Nem akarjk kockztatni, hogy a sereg eltapossa a szent llatot. Hogy ez az epizd mennyire fedi valsgot, hogy az istensg tisztelett mennyire vettettk le magukra az llatokra, azt nem tudhatjuk biztosan. Utalsok azrt akadnak, de ezek klnbzhettek az egyes llatok esetben. (Ha zargatsuk bn volt, akkor hogyan vadszhattak vizilra, amely Thorisznek s Szthnek is szent llata volt? Nem mondhatjuk ezt ltalnossgban.) Az biztos, hogy az llat, melyben az adott isten megtestesl szentnek szmtott, de nem egylnyegnek magval az istensggel.
A szkarabeusz esetben azt hiszem kijelenthetjk, hogy a "Fra"-ban lert eset relisnak tnik.
A szkarabeusz nagyon szles krben elterjedt vallsi szimblum volt Egyiptomban, amulettknt az egyik legnpszerbb jelkp volt. Gyakran talkozunk vele kszereken, kirlyi jelkpeken is. Kheperrl ehhez kpest meglepen keveset hallunk. Titokzatos s tisztzatlan alakja az egyiptomi pantheonnak. Jelkpnek npszersge s gyakori brzolsa (leginkbb szkarabeusz-formban, ms alakban elg ritka) egyrszrl szges ellenttben ll szemlynek titkozatossgval, msrszrl viszont szmolnunk kell azzal a tnyezvel, hogy az egyiptomi ember nem jegyezte le a szmra egyrtelm, magtl rtetd dolgokat. Ezrt nem maradt fenn eredeti forrsban zisz s Ozrisz trtnete sem. Annyira kzismert volt, hogy nem volt r szksg, hogy lejegyezzk. Taln Khepera szerepe s mitolgija is emiatt nem maradt fenn rsos formban. Az is lehetsges, hogy nem tiszteltk klnll istenknt, csak R egyik megjelensi formjaknt.
|
Khepera (kzpen), Inehertaui deir-el-medinei srjbl szrmaz festmnyen. (XX. din.)

Undebaudet tbornok szentlyt formz melldsze. Rengeteg szinblum jelenik meg rajta, de kzponti alakja a szrnyas Khepera, mely a fra nevt az gbe emeli.

Tutankhamon melldszn is a szrnyas Khepera ll a kzppontban. Ugyanakkor a megjelen szinblumok hieroglifaknt sszeolvasva a fra koronzsi nevt adjk: Nebkheperur. Mivel egyes neveket, fleg az istenek neveit tiszteletbl elre kellett rni, itt az olvass sorrendje nem ritka, de mindenkppen rdekes mdon teljesen megfordult, s alulrl felfel halad.
|