Honszu
2008.06.24. 21:24
5
Egyiptomban a nap, mint istensg szerepe annyira meghatroz, hogy a szolris istenek szinte megszmllhatatlanok. A Hold jval kisebb jelentsg, de lunris, azaz a Holddal rokontott istenbl is akadt legalbb hrom. rdekes mdon, s ms vallsokkal s mitolgikkal ellenttben, ezek mindegyike hmnem, s sz sincs arrl, hogy a napisten felesge vagy lenya lenne brmelyik is - Kemet fldjn a "Nap-fivr, Hold-nvr" elkpzels nem mkdtt. (Egyiptomban termszetes mdon, azrt itt is akadhatnak kivtelek.) E hrom isten egyike Jah, akinek neve egyszeren annyit tesz, hogy Hold. nagyon ritkn fordul el, leginkbb csak nevekben tallkozunk vele. Az szlttnek vallja magt nevben a hykszoszver I. Jahmesz fra, a XVIII. dinasztia megalaptja. Az Amsze, Amaszisz, Jahhotep nevekben is tnik fel (az Amsze s Amaszisz nevek a Jahmesz klnbz alakjai). Thotrl, a leggyakoribb holdistenrl mr szltunk itt, az Istenek rovatban. Most a Hold egy msik, idrl idre nagy tiszteletnek rvend istenvel ismerkedhetnk meg, akinek termszete is vltozkony, mint a Hold.
Honszunak van tisztn llati s slyom fej, emberi test alakja is. Alakjai rszben az ppen betlttt tisztsgre is utalhatnak. Leggyakrabban azonban Ptahhoz hasonl, ll mmiaknt tallkozhatunk vele. Ez a hasonlsg zavarbaejt, hiszen mg a kis "szsipka" is ott van a fejn, m segt felismerni a gyermektincs s az idnknt megjelen, Thothoz hasonl holdkorong fejdsz. Mg Ptah "csak" a wasz-jogart, dzsed-oszlopot s az ankh-keresztet (vagy ezek kombincijt) fogja maga eltt, Honszu ezek - vagy ezek egyike - mellett az ozriszi eredet uralkodi jelvnyeket is tartja: a heka-jogart s a neheh-"lgycsapt". Ezekben megnyilvnul az isten kirlyi vonatkozsa is - errl a csaldi llapotval kapcsolatban nemsokra sz lesz. Mindenesetre rdemes gyelni a rszletekre! ;o)
Honszu teriomorf alakja a majom, amit Thottl klcsnztt, s a Harmadik tmeneti kortl vlik npszerv. Egy, a British Museumban rztt papirusz nem kevesebb, mint hrom Honszut klnbztet meg, Unnehen, Honszu s Honszu-Noferhotep nven. Honszu eredeti alakjban itt Honszu-Noferhotep jelenik meg, mg Unnehen s Honszu az, akik az let s hall knyvt birtokoljk. k ketten "kt l, nagy majom" a papirusz szerint. Unnehen nem ms, mint Honszu ifjkorban, s ketten egytt a sors pozitv s negatv oldalait szemlyestik meg. A Harmadik tmeneti korban mr szembeslt a papsg azzal a problmval, hogy a sorsot kiszab vagy talakt, knyrtelen istensg szerepe nehezen egyeztethet ssze a jsgos "gondoskod" szereppel. Ezt az ellentmondst oldottk fel gy, hogy nem magt Honszut, hanem kln isteni lnyekknt elgondolt, megszemlyestett aspektusait tekintettk sorsisteneknek. A karnaki Honszu-templomban Hold-korons, bonyolult jogar, slyomfej, kuporg emberi alakok kpben kt megtesteslse jelenik meg: Honszu-Noferhotep s a Thbai Honszu. Ez a sokoldalsg a thbai fisten, Amon hatalmt nveli, mert Honszu, mint Amon fia, az Elrejtett alrendeltje, gy sorsistenknt adott jslata Amon jslata, dicssge pedig Amon dicssge is. Ugyanakkor, mivel Amon az istenek kirlya, Honszunak is megjelent uralkodi termszete. Akadt olyan irnyzat, amely a nevt is a "Kirly ivadka" kifejezsbl eredeztette, s egy alternatv rsmddal az olvast is erre a kvetkeztetsre prbltk rvezetni. Pedig Honszu neve valjban azt jelenti, hogy "fut", ami a Hold-termszetbl, annak a naphoz kpest vltakoz, a msik t ismert bolyghoz kpest pedig "siet" mozgsbl ered.
Honszu a thbai hrmassg tagjaknt a legismertebb, ahol Amon s Mut mellett volt a "gyermek" - ami nem jelentette automatikusan azt, hogy Amon s Mut lennnek a szlei. A mltja azonban sokkal korbbra nylik vissza. Honszu alakja valamikor az si idkben, taln mr az birodalom eltt megjelent. A piramisszvegekben mr megemltik, rdekes mdon, mint rettegnival puszttt. A 402. monds szerint pldul az, aki leli az isteneket a kirly szmra. Az Els tmeneti korban s a Kzpbirodalom idejn kifejezetten flelmetes tlvilgi hatalom, aki a holtak szvvel s fejvel tpllkozik, s az elhunytak lelknek nem rt vakodni tle. Az jbirodalom idejn vlik ltalnoss legismertebb szerepkre: a jsgos gygyt, aki a betegek remnysge. Ksbb is megjelenik alakjnak krlelhetetlen oldala, de ekkor mr kegyetlenl kzmbs sorsalkot istensgknt. Ez a kettssg is az egyiptomiak pozitivista vilgszemllett mutatja, hiszen a gygyuls akkoriban kznys hatalmak dntstl fgg, bizonytalan dolog volt. A ketts jellemkp megjelent mr az jbirodalomnl korbbi emlkekben is: a Kzpbirodalom idejrl szrmaz, Az letunt beszlgetse a lelkvel cm kltemnyben Honszu az "Igazsg rnoka". Taln ilyen szerepvel is sszefgg az, hogy (fknt a kskorban) jslatokrt, dntsekrt - orkulumrt - is fordultak hozz, ami egybknt sorsisteni tnykedsvel is indokolhat.

Tutankhamon Honszu-szobra Karnakbl.
Mitl olyan fjdalmas az ifj uralkod arca e szobron - vajon segtett neki a "gondoskod" gygyt?
|
A kttermszet isten jindulatt azzal is igyekeztek megnyerni, hogy egyik mellkneve a "gondoskod". gy tartottk, hogy jakarata mg az idegenekre is kiterjed - a Bentres-sztl arrl szmol be, hogy egy szobra rvn mg a behteni fejedelem lenyt is meggygytotta. Bizonyra erre a jakaratra szmthatott Tutankhamon is, akinek kpmst egy gynyr thbai Honszu-szobor viseli. Az ifj franak vajon mitl oly fjdalmas az arca e szobron? Vajon segtsget nyjtott neki az addig gy ldztt s mellztt isten, Amon s Mut gyermeke?
Honszu jbirodalmi f kultuszhelye termszetesen Thbban volt, s Karnak templomegyttesben III. Ramszesz nagy templomot kezdett pttetni neki. Ez csak az jbirodalom vgre kszlt el, az utols munklatok mr Herihrra maradtak. A kirlyhatnm fpap le is tette a nvjegyt, mgpedig kartusba - ma is ott lthat a perisztl-udvar keresztgerendin. Az els pylon dsztse mr I. Pinodzsem idejn fejezdtt be, s a templom el, a karnaki templomkrzet nyerstgla falba pedig III. Ptolemaiosz I. Euergetsz vgatott kaput - ennek mai neve Bb el-Amara. Az, hogy a munklatok mg ennyire ksei idszakban is folytatdtak, Honszu jelentsgrl nyjt szemlletes kpet. A Kskorban, amikor I. Pszuszennsz fra uralma alatt Tanisz felvirgzott, Honszu kultusza rszben ttoldott az j fvros j Nagy Templomba, s a thbai Honszu-templomnak valamelyest cskkent a jelentsge, de nem veszett el teljesen. A Nagy Templom mellett I. Nektanebo idejn Honszu-Noferhotep-templom plt, jellemezve a Honszu-kpben bell vltozsokat. A ptolemaioszi idkben Kom Ombo ikertemplomnak dli, azaz nagyobb jelentsg felben is Honszu volt a helyi trisz "gyermek"-tagja, itt Szobek s Hathor mellett. Ebben az idben azonban mr annyira megvltoztak a vallsi viszonyok s annyira beljk ivdott a politika, hogy a templom msik felben Harorisz mellett kt mondvacsinlt istent: Taszenetnofret-et (a jsgos nvr) s Panebtaui-t (a Kt Orszg ura) tiszteltek - ezekben nem nehz felismerni a ptolemaida uralkodt s nejt - aki rendszerint tnylegesen is a kirly hga vagy nvre volt, m jsgos volta... khm... nem mindig bizonythat. ;o)
Honszunak nemcsak a szerepe mutatott vltozatos kpet, hanem az is, ahogy az llam hitletben - gyakorlatilag az udvar istenek irnt mutatott rdekldsben - milyen helyet tlttt be. Tutankhamon nagy eldje, III. Amenhotep nem a thbai gygytban bzott: Tusratttl, Mitanni kirlytl krt s kapott Istr-szobrot, hogy szenvedsein az enyhtsen. Ez srts volt, de nem az istensg ellen irnyult, hanem a tlsgosan is nagy befolyssal br, m mg tbbre hes Amon-papsg ellen, akik kezkben tartottk a thbai trisz kultuszt. A kirlyt vgl mgis testi bajai reptettk az gbe - ha gy vesszk, az Amon-papsg s Honszu nyert. Ellenben II. Ptolemaiosz Philadelphosznak tbb szerencsje volt, neki visszaadta az egszsgt e nehezen kiszmthat isten.
Honszu fnykora az az idszak volt, a XVIII-tl a XXVI. dinasztiig, amikor a thbai hrmassg, Amonnal az len, hatalma cscsn tndklt. A gyermektincset visel isten atyja fnyben jutott igazn szerephez, pedig egy kskori trtnet szerint elg tiszteletlen volt Amonnal. Addig erszakoskodott, hogy ltni akarja isteni atyja valdi alakjt, amelyet mg az istenek sem ismertek, hogy vgl a kedves papa beadta a derekt. Kosbrt hzott magra, s kosfejet lttt, hogy akaratos finak lthatv vljon. Arrl mr nem szl a trtnet, hogy Honszunak hogy tetszett a mutatvny... :o)
HoremWeb

|