Amonrl kteteket rtak mr tele az egyiptolgusok s vallstrtnszek, ppen ezrt nem trekedhetek arra, hogy itt, pr bekezdsben mindent elmondjak rla. Mgis megprblok egy tmr, de tfog sszegzst adni, rintlegesen kitrve a lehet legtbb vonsra s jellemzjre. Taln egyes olvask tl vzlatosnak fogjk tallni az rsomat, azonban - mint, ahogy mr annyiszor hangslyoztuk - clunk a figyelem s az rdeklds felkeltse, nem pedig tudomnyos monogrfik publiklsa. Ennek ellenre ez a bemutats egy kicsit hosszabbra sikerlt eldeinl.
Ezen istensg trgyalsakor szksgszer nmikpp eltrnem a tbbi isten bemutatsnl mr megszokott szerkezettl, mert gy rzem, hogy Amon sokrtsge megkvnja a kicsit bvebb lre eresztett tnyszer bemutatst, mg egy sszegzs esetben is. Azrt hagyomnyainktl nem trnk el, lesz sztori is. Olvass tovbb!
Amon az egyik legltalnosabb s leguniverzlisabb istene az egyiptomi panteonnak. A XVIII. dinasztitl a birodalmi teolgia sok vonssal ruhzta fel annak rdekben, hogy, mint birodalmi isten minl egyetemesebb legyen, s minl tbb isten szerept olvassza magba, ezrt eredeti funkcija elg nehezen megfoghat.
Amon tbb attribtumban is felfedezhet a teremt funkci, de nem ez az egyetlen szerepe. A cl az volt, hogy kultuszt minden ms isten kultusza fl emeljk, ezrt igyekeztek minl tbb isten szerept beleolvasztani, s t tenni meg minden istenek atyjnak, a teremt istennek, akitl minden let ered. gy jttek ltre olyan, Amonnal azonos lny istenek, mint Amon-R, vagy Amon-Min-Kamutef. Arra is trtnt ksrlet, hogy Ozrisz helyt tvegye az alvilgban, de a tlvilghit s a halotti kultusz tlsgosan mlyen gykerezett az egyiptomi hagyomnyokban ahhoz, hogy ki lehessen tpni.
Az istensg mr az birodalom idejn is ismert volt (a Piramisszvegek mr megemltik) de csak az Els tmeneti Kor idejtl kvethet nyomon a kultusza, mely ekkor mg csak Thbra koncentrldott. Thba loklis fistene mg a Kzpbirodalom idejn is Montu volt, Amon csak a XVIII. dinasztia uralma alatt vlt Thba - s a birodalom - fistenv. Ekkor kerlt az egyiptomi panteon lre, s kultusza gyakorlatilag sszefondott a kirlysg intzmnyvel s az llam vezetsvel. Ez az istensg - s a kr rendezdtt isteni csald, a thbai trisz - fnykora. Kultusznak fellegvra, a karnaki templom-komplexum a Kzpbirodalomtl a Kskorig rengeteg fra keze nyomt viseli magn. Papsga olyan hatalommal brt, mely mg a fra uralmt is veszlyeztette. A XXI. dinasztitl Amon fizikailag is "llamfv" vlt. A birodalmat rint dntsekben t magt krdeztk meg, s az orkulumain keresztl vlaszolt. Ezen alkalmakkor az istensg szobrt krdeztk meg, s az bizonyos mozdulatokkal jelezte egyetrtst vagy ellenvetst. A dntse szent volt. Hogy maga az isten vlaszolt-e, vagy esetleg a szobrot tart papok keze remegett meg? Ami azt illeti, a dnts elg gyakran kpviselte Amon papsgnak rdekeit a kzponti hatalommal szemben. Kultusza mg Nagy Sndor hdtsnak idejn is igen nagy hangsllyal brt. A nagy makedn hadvezr htattal s tisztelettel fordult a meghdtott orszgok kultrja s vallsa fel. Ez Egyiptomban sem volt mskpp. Tisztban volt vele, hogy ha el akarja fogadtatni uralmt az egyiptomi nppel, akkor tisztelnie kell hagyomnyaikat. A Swa ozisba ment, Amon egyik kultuszhelyre, hogy hatalmt elismertesse az istensggel. Amon fiv fogadta Nagy Sndort, gy a hadvezr isteni legitimcijhoz nem frhetett tbb ktsg. Vagy itt is inkbb Egyiptom dominns papi rendjnek jvhagysra s politikai tmogatsra volt szksg? Az mindenesetre tny, hogy egyetlen istensg kultuszt sem hatotta annyira mlyen t a politika, mint Amont.
Nevnek eredeti formja "Imen" ami annyit jelent, hogy "Az Elrejtett", "Aki Rejtve Van". Amont sem csak egyetlen nven s egyetlen formban tiszteltk. Hvtk "Az Egyetlen"-nek is. A vallstudomny ezen a ponton vl felfedezni hasonlsgot a monoteista vallsokkal. Amon krl olyan fogalmak sorakoznak, melyek az egyetlen, nem lthat, meg nem nevezhet istent tisztel vallsok istenei krl. Lehet, hogy a szmunkra ismert, nyltan gyakorolt politeizmus fltt ltezett egy titkosabb, misztikusabb valls Egyiptomban?
|

Amon s III. Thotmesz
Noferhaut rendrfnk sztljn, mely a Budapesti Szpmvszeti Mzeumban tallhat.

Amon koronjn a dszts ltalban elg nehezen kivehet, elszeretettel stilizltk, s magnak a koronnak a kikpzse sem egyrtelm. Ezrt rdekes ez a kp, amelyen jl lthat minden szksges rszlet, s az is egyrtelm, hogy a koront tollak dsztik.
|
Amon leggyakrabban ember alakban lthat az brzolsokon, fejn ketts tollkoronval. Kos kpben is tiszteltk. A karnaki templomnak bejrathoz vezet utat tbb szz kosfej szfinx ketts sora rzi mind a mai napig. A kos a termkenysg, s ezen keresztl a teremts szimbluma volt az egyiptomi vallsi gondolkodsban. Azt a teremt ert szimbolizlta, mellyel csak a legidsebb, a legsibb istenek rendelkezhettek. Ezek az istenek jelen voltak a vilg keletkezsnl s a kezdetektl fogva ismerik a sorst. Ezrt fordulnak hozzjuk - mindenek eltt Amonhoz - jslatokrt. Liba alakban is megjelenik, ami a Nagy Ggogval val azonostsnak ksznhet. R nemzinek seknt is emlegetik, a szentek szentjnek (Imen Dzseszer Dzseszeru).
venknt, az rads msodik hnapjban megrendezett fesztivlja, az Opet-nnep Egyiptom legpompsabb nnepei kz tartozott.
Trsa eredetileg Amaunet volt, aki vgigksri Amon kultuszt, azonban helyt egyre jobban tveszi az istensg j csaldja, a thbai trisz msik kt tagja, Mut s Honszu.
Amon csaldjnak persze voltak fldi tagjai is, a frak (erre utal a mr emltett eset Nagy Sndorral). Az jbirodalom uralkodi mind Amon fiainak tekintettk magukat, egyes fraknl azonban ez az ideolgia kiemelt szerepet kapott. Hatsepszut pldul arra hasznlta fel, hogy ingadoz legitimcijt megerstse. Mert ki ltott mr olyat, hogy n ljn Egyiptom trnjn? A kirlyn ezrt klns hangslyt fektetett arra, hogy Amontl val szrmazst hiteless tegye s gy prblja meg elfogadtatni magt fraknt. Felirata szerint Amon lmban megltogatta a kirlyn desanyjt, s akkor nemzette vele Hatsepszutot. A felirat pikns rszletessggel rja le az jszakt, amikor az isten sajt magjbl szrmaz gyermekkel ldotta meg a kirlynt. Ezek utn persze ktsg sem frhetett hozz, hogy Hatsepszut legitim uralkodja a Kt Orszgnak.
Amon kultusza vezredekig jelen volt az egyiptomi vallsban. Ez hossz id egy kultusz szmra. A keresztny isten kultusza sem "regebb" 2000 vnl. s milyen rdekes! A kr szervezdtt egyhzi appartus legalbb olyan szerepet krt s kapott a politika sznpadn, mint Amon papsga. Legalbb akkor gazdasgi hatalommal is brt; s a Vatikn ugyangy Isten vrosa, mint ahogy Thba Amon vrosa volt az i.e. XI. - IX. szzadban. Azt hiszem nem tlzs, ha azt mondom, Amon kultusza azt jelentette az kori Egyiptomban, amit napjainkban a keresztnysg.
|
Amon kosfej szfinxknt brzolva, a karnaki temploma eltt.
|